WARSZTATY EDUKACYJNE „POD CHMURKĄ”
BORY TUCHOLSKIE 31.05.-3.06.2004
AUTORZY PROGRAMU:
MGR EWA JAKUBCZYK
MGR KATARZYNA KAZURO
Wstęp
Program "Warsztaty edukacyjne POD CHMURKĄ" stanowi propozycję tzw. zielonej szkoły. W czasach, gdy najpopularniejszą metodą spędzania wolnego czasu jest oglądanie telewizji lub gra na komputerze, postanowiłyśmy zaproponować naszym uczniom aktywny wypoczynek. Nasz program, kierowany do uczniów klas 4-6 ma uczyć bawiąc i zachęcać do twórczych poszukiwań poza domem a także poza murami szkoły.
I. REGULAMIN „POD CHMURKĄ” „Otwórzcie oczy i uszy. Żadnych wrzasków.
Wsłuchajcie się w muzykę lasu.
Prawdziwe cuda nie kosztują ani grosza.”
( Park Narodowy Gran Paradiso )
- Wszyscy przestrzegamy ustalonych godzin – walczymy ze spóźnialstwem.
- Bez zezwolenia nie oddalamy się od grupy w trakcie wycieczek i zajęć.
- Zajęcia warsztatowe są obowiązkowe.
- Pamiętamy, że nie jesteśmy sami.
- Nie dokuczamy sobie wzajemnie ,nie ośmieszamy innych, nie przezywamy ,nie używamy wulgarnego słownictwa.
- Dbamy o czystość w autokarze i w pokojach.
- Razem wychodzimy – razem wracamy.
- Nie gnamy „na złamanie karku”, lecz czekamy na cała grupę-czy to w czasie wycieczek pieszych ,czy rowerowych.
- Okazujemy szacunek przyrodzie-jesteśmy za nią odpowiedzialni :
- Zachowujemy ciszę- słuchamy przyrody.
- Nie pozostawiamy po sobie śladów: papierków , złamanych gałązek , wystraszonych zwierząt .
- Zachowujemy ostrożność-ogień i szkło są źródłem niebezpieczeństwa.
- Pozostawiamy po sobie dobre wspomnienia.
- Zarażamy siebie i spotkanych ludzi serdecznym uśmiechem pomagają magiczne słowa: proszę ,dziękuję przepraszam !) JJ
II. PROGRAM WARSZTATÓW EDUKACYJNYCH „ Pod chmurką”
„ Jest rzeczą ważną, aby każdy z nas był uważnym
obserwatorem cudów stworzenia, jego ciągle
nowego piękna, jego niewyczerpanej płodności,
jego sugestywnej i tajemniczej głębi”
Jan Paweł II
CELE OGÓLNE:
- poznanie Parku Narodowego „Bory Tucholskie”
- rozbudzanie zainteresowań, ciekawości i wyobraźni młodzieży
- pokazanie zróżnicowania przyrodniczego Wdeckiego Parku Krajobrazowego
- przybliżenie zasad ochrony przyrody
- utwierdzanie w przekonaniu o potrzebie ochrony zabytków przyrody i kultury regionu
- poszerzanie wiedzy z przedmiotów :przyroda, sztuka, język polski, matematyka
- pogłębianie więzi międzyludzkich
- umiejętność współżycia w grupie
ZAKRES TEMATYCZNY:
- obszary chronione w Polsce
- typy lasów
- rodzaje drzew, traw i turzyc
- skala na mapie i planie
- figury foremne
- oś symetrii
- baśń a scenariusz przedstawienia
- specyfika przedstawienia kukiełkowego
- świat przedstawiony w baśni
PROGRAM NAUCZANIA- CELE OPERACYJNE UCZEŃ
- zna gatunki zagrożone wyginięciem żyjące w Borach Tucholskich
- młodzież rozróżnia pojęcia; Park Narodowy, Park Krajobrazowy, rezerwat, obszar chronionego krajobrazu, pomnik przyrody
- odróżnia trawę od tuszyny
- rozpoznaje drzewa po kształcie liści zna i przestrzega zasad ochrony przyrody
- umie obliczyć odległość rzeczywistą w terenie na podstawie mapy w dowolnej skali - rozpoznaje figury foremne i wymienia ich cechy umie obliczyć pole pow. prostokąta, równoległoboku i trójkąta
- Uczeń czyta tekst baśni ze zrozumieniem
- Potrafi wyodrębnić elementy świata przedstawionego (miejsce ,czas ,postaci,
- wydarzenia
- Dokonuje przekładu tekstu baśni na scenariusz przedstawienia- Potrafi wyjaśnić znaczenie słów- baśń ,scenariusz ,przedstawienie kukiełkowe , scenografia
- Wykonuje proste kukiełki do przedstawienia
- Przygotowuje przedstawienie kukiełkowe na motywach baśni pt.: „O leśniczym i jego cudownym piórze”
III. HARMONOGRAM WARSZTATÓW EDUKACYJNYCH „POD CHMURKĄ”
DZIEŃ I 31 . 05.2004 Godz. 7.30 –zbiórka uczestników –zapoznanie z regulaminem warsztatów
8.30-11.30 – przejazd do rezerwatu archeologiczno- przyrodniczego „Kręgi kamienne” i jego zwiedzanie
11.30–13.00- zwiedzanie skansenu z II poł.XIX w. we wsi Krąg
13.00-13.30-posiłek turystyczny
13.30-14.30-zajęcia plastyczne w plenerze praca w ołówku- linia, kreska, kontur „Kaszubska chata”
14.30-15.15-przejazd do bazy noclegowej w Wierzchach
15.15-16.30-przydział kwater
16.30-17.00-podwieczorek-”czas na małe co nieco”
17.00-19.00-zawody sportowe-„dwa ognie”
19.00-19.30 – kolacja
19.30-21.00-warsztaty w grupach:
- matematyczna- origami (wielokąty foremne)
- literacko-teatralna –opracowanie scenariusza przedstawienia na podst. legendy pt.
- wokalna – zajęcia muzyczno-ruchowe „Turysta na Kaszubach”
- przyrodnicza :”Opracowanie zielnika-trawy i turzyce”
21.15-22.00- wieczorne czytanie
DZIEŃ II 1.06.2004 7.0 -pobudka
8.0 –śniadanie
9.00-13.0 - wycieczka piesza ścieżką dydaktyczno-przyrodniczą
- lekcja przyrodnicza-zbieranie materiałów do zielnika
- zajęcia plastyczne- „Bór w perspektywie”
14.0- obiad
15.00-16.30- warsztaty w grupach
- matematyczna-tangram-ilustracje do scenariusza
- teatralna –wykonanie kukiełek
- wokalna zajęcia muzyczno- ruchowe „Jestem Kaszebą”
- przyrodnicza –zielnik
16.30-17.00- słodka chwila
17.00-18.30- wielobój sportowy –
- slalom z piłeczką ping-pongową na łyżeczce
- rzut ringiem
- bieg spętanego
- rzut do celu
19.00 - kolacja
20.00-22.00- dyskoteka z niespodzianką – 4T czyli 4 niespodzianki
22.30-cisza nocna
DZIEŃ III 2.03.2004 7.00 –pobudka
8.00- śniadanie
9.00-11.00-I grupa-wycieczka rowerowa :Szlakiem Cisów Staropolskich. Zajęcia w plenerze „Cisy malowane akwarelą” (plama-wąska skala barw). II grupa –wycieczka piesza do żeremi bobrowych
11.00-12.30- warsztaty w grupach
- teatralna-przygotowanie przedstawienia
- wokalna-przygotowanie programu artystycznego
- matematyczna-kompozycje origami
- plastyczna-kompozycje roślinne
13.30-14.00-obiad
14.30-17.30-I grupa –wycieczka piesza do żeremi bobrowych II grupa-wycieczka rowerowa :Szlakiem Cisów Staropolskich. Zajęcia plastyczne w plenerze ” Cisy malowane akwarelą” (plama-wąska skala barw)
16.30-17.00 -słodka chwila na trasie
18.00-19.00 - przygotowanie stroju do ekologicznego pokazu mody
19.30 –22.00 -ognisko z prezentacją mody ,programem artystycznym i spotkaniem z zaproszonymi gośćmi
23.00 –cisza nocna
DZIEŃ IV 3.06.2004 7.00 - pobudka
7.30- śniadanie
8.00-9.00-pakowanie i zdawanie pokoi
9.15 -11.00-przejazd do Chojnic
11.00-13.00-pobyt w Parku Wodnym w Chojnicach
13.30 –15.30-powrót do Torunia
IV. EWALUACJA
- kronika warsztatów
- opinie uczestników na temat warsztatów